Основите на Trading Card Games и Magic the Gathering

Модератори: magiclunatic, Ste, Dreamfall, GB, ivkost

Основите на Trading Card Games и Magic the Gathering

Мнениеот hell _spawn на Чет Юни 04, 2009 12:44 am

Този текст можете да прочетете и в staypro.eu

Какво представлява TCG?

За тези, които досега не са имали допир с така наречените Trading Card Games (TCG) ще се опитам с няколко изречения да обясня основната им концепция.
ТCG в най-общи линии представляват дуели със специални карти между двама или повече играчи.
Като начало, това са игри, които изцяло залагат на изобретателността и логическото мислене на играчите. Все още се чудете как може само с едно тесте карти да се получи комплексна и увлекателна игра? Скоро ще се убедите, че концентрацията на TCG-тата е гениално проста.
За конкретния пример взимаме двама играчи (играчите също така могат да са трима - „всеки срещу всеки” или по двойки). Всеки от тях сам е сглобил своя колкода карти, в която е сложил най-могъщите си създания и най-унищожителните си магии. В най-общия случай, нужни са им само тестата, зарче (с което определят кой ще започне пръв), лист хартия (където да следят промяната в точките си живот) и малки предмети (може и специално направени карти), които да презентират токени. Самата игра протича на ходове. В повечето TCG-та обаче походовата система е разчупена с умения и магии, които можеш да играеш в хода на противника и така се създва усещането за реалновремева интерактивна игра. Двамата опоненти започват с набор от заклинания, т.е. определен брой карти в ръцете си и в началото на всеки свой ход теглят най-горната карта от тестето си. След това с ресурсите, които е събрал, всеки играч започва да изкарва същества, които да защитават точките му живот и да вземат от тези на опонента, а също така и магии, с които да руши стратегиите на противника или да подпомага своята собствена стратегия. Най-накрая печели този, който пръв свали живота на опонента си до нула точки. Естествено има и още няколко алтернативни начина да победиш, но за тях по-късно.
Успехът при този род игри идва с умението на играча да сглобява тестето си, подбирайки най-подходящите карти и след това да играе съсредоточено и технически правилно с него до достигане на победата. Развиват се умения както в логическото мислене и изобретателността, така и в концентрацията и бързото взимане на решения. Преди всичко обаче TCG игрите са социален опит и контакти. Опонентът срещу теб е реален човек, с който непрестанно общуваш и комуникираш по време на играта. Събирането, разменянето и обсъждането на картите също създава взаимоотношения между играчите, които продължават дълго след завършване на виртуалния двубой.
Най-важното е че всяк игра с карти е неповторима и различна от предходната, понеже шансът да картите да се подредят по един и същ начин в тестето ти е минимален. Периодичното излизане на нови и различни същества и магии, които се комбинират в още по-добри и разнообразни стратегии гарантира, че ТCG манията няма да ви напусне доста дълго време.

Какво различава Magic the Gathering от останалите?

Magic the Gathering е първата по рода си игра с карти, създадена още през далечната 1993 година в САЩ и бързо придобила популярност по целия свят. В България Magic се внася от 2000-ната година и много скоро след това започват да се появяват първите клубове в София, Пловдив и Варна. Картите в самата игра се делят на 5 цвята: бяло, зелено, червено, черно и синьо. Въпреки, че всеки цвят има свои представители сред съществата и магиите, не е едно и също с кой от петте ще решиш да играеш.
Докато червеното например разчита на експлозивност и се опитва бързо да изпепели опонента си, то синьото се стреми да установи траен контрол върху играта и без право на съпротива да сломи кроежите на противника.
Веселбата става пълна, когато цветовете започнат да се комбинират по два, по три или дори по пет, за да компенсират слабите си страни и да изградят разрушителни стратегии.
Отделно от цветовете, картите в Magic се делят и на видове, които са общо 7: същества (creatures), мигновени магии (instants), обикновени магии (sorcery), заклинания (enchantments), артефакти (artifacts), плейнсуокъри (planeswalkers), и земи (lands).
Земите са основата на една колода и най-често представляват около 1/3 от нея. Всеки играч има право да поставя само по една земя на ход. С увеличаването на броя им, той може да призовава все по-скъпи чудовища и да cast-ва все по-скъпи магии, ползвайки земите си като ресурс.
В играта също така има три отделни зони – 1) самото игрално поле (game zone/battlefield), 2) гробище (graveyard), където отиват съществата след като умират и магиите след като бъдат изиграни и 3) извънигрална зона (remove from game zone/exile zone), където биват пращани някои карти поради специални обстоятелства.
Ходовете също имат своя специфична структура. Най-напред играчите възстановяват маната (предоставяна от земите), която са изразходили предишния ход (untap). След това има upkeep фаза за плащане на специални цени и извършване на специфични действия. Веднага след нея идва draw фазата, където се тегли най-горната карта на дека. Следва първата главна фаза, където могат да се играят същества, артефакти, заклинания, обикновени магии и т.н. После започва битката, където първо атакуващия играч (чиито ход е в момента) обявява с кои същества напада (стремейки се да вземе точките от живота на противника си), а защитаващия се играч обявява с кои ще го блокира (за да защити жизнените си точки). Изчисляват се пораженията в damage фазата и следва втора главна фаза, която е идентична с първата. Преминава се към края на хода и начало на противниковия ход. Всяка една от фазите, включително и в хода на противника, могат да се играят мигновени магии (instants).
Накратко структората на хода изглежда така:
1.Beginning Phase
a.Untap Phase
b.Upkeep Phase
c.Draw Phase
2.Precombat Main Phase
3.Combat Phase
a.Beginning of Combat Phase
b.Declare Attackers Step
c.Declare Blockers Step
d.Combat Damage Step
e.End of Combat Step
4.Postcombat Main Phase
5.End Phase
a.End of Turn Step
b.Cleanup Step
И накрая няколко думи за начините да спечелиш играта. Най-разпространеният и често срещан карай, е когато точките живот на някой от играчите паднат до нула. Вторият вариант е в дека на опонента да не е останала нито една карта и следващия път когато трябва да тегли, той просто губи играта. Съществуват разбира се и множество магии които гласят че печелиш играта директно при изпълнение на някакви условия. Например, трябва да контролираш същество от всеки от петте цвята и земя от всеки от петте вида (картата Coalition Victory).

Пълните правила можете да намерите тук
Последна промяна hell _spawn на Пон Юли 13, 2009 1:18 pm, променена общо 1 път
www.wizards.com написа:192 Enev™, Peter [BGR] 27 47.4575%
193 Budde, Kai [DEU] 27 47.3457%
Аватар
hell _spawn
Don Peshone, Italia :)
 
Мнения: 929
Регистриран на: Сря Яну 21, 2009 2:15 pm
Местоположение: Варна

Re: Основите на Trading Card Games и Magic the Gathering

Мнениеот magiclunatic на Чет Юни 04, 2009 1:27 am

Very nice indeed :)
Аватар
magiclunatic
He, who paints the earth red
 
Мнения: 10824
Регистриран на: Сря Яну 21, 2009 10:14 pm

Re: Основите на Trading Card Games и Magic the Gathering

Мнениеот hell _spawn на Пон Юли 13, 2009 1:12 pm

Вероятно когато четете това вече сте решили да пробвате играта, а в главата ви се въртят въпроси като: Как да се сдобия с дек? Къде и с кого мога да поиграя? Колко ще ми струва? Има ли организирани турнири в България? и т.н. В следващите няколко статии ще се опитам да говоря изчерпателно по тези и по много други теми засягащи кртите Magic: The Gathering.

1. Каквo е рядкост на картите и как да разбера коя е ценна и коя не?

Най-основното нещо което трябва да научите за една колекционерска игра е че всяка карта има различна стойност. Тази стойност обикновено се измерва в пари, но може и да зависи от това колко е търсена тя, колко лесно/трудно се намира, колко ви трябва и т.н. Често срещана грешка при начинаещите играчи е да се опитват сами да определят силата и стойността на картите. Първо погледнете малкия знак на изданието точно под картинката в дясно. Ако е черен, това означава, че картата е common (обикновена), т.е. намира се най-лесно и стойността и не е висока (варира от 0,25$ до 1$). Има обаче много полезни комъни, които се играят дори в най-силните декове, така че не ги подценявайте. Аке знакът е сив или сребрист, това означава че картата е uncommon (не-обикновена), т.е. среща се по-рядко, като цената й може да е между 0,50$ и 5$. Ако знакът е жълт или златен, това е rare (рядка). Внимавайте, понеже от този вид карти може да ви се падне нещо наистина ценно. Те се намират трудно и цената им варира от 1$ до 50$, в зависимост от това колко се играят. Последният вид, са с оранжев знак и се наричат mythic (митични). Те се срещат най-рядко и обикновено са легендарни същества свързани с историята на играта. Цената им е между 2$ и 30$.
Препоръчвам ви да проверявате цената на всякак карта която притежавате на сайтове за продаждба на карти (например http://www.cardkingdom.com).
Това естествено е нож с две остриета, понеже цената не винаги определя колко е силна една карта. Имайте предвид, че побликуваните цени се е променят периодично в зависимост от това колко е се купува дадената карта. Поради тази причина, ви съветвам да не се придържате педантично към цените от сайтовете, когато разменяте карти с други играчи, а да ги взимате само като ореантир. Като знаете вече паричната стойност и рядкостта на картите ще е доста по-трудно да ви преметнат, давайки ви нещо евтино и лесно за намиране сращу нещо скъпо и много търсено.

2.Как да се сдобия с тесте (deck)?

Най-разпространеният начин е да започнете с готов тематичен дек (preconstructed theme deck). Той се предлага от издателите на играта и можете да ги намерите навсякъде където се продават Magic продукти на цена от 23,90 лв. Съдържа 60 предварително подбрани крти, включително около 24 земи и 2 реъра. Цветовете на дека са показани от предната страна на кутийката, а списък на картите можете да откриете на интернет страница – http://www.wizards.com. Съществува и по-нов вариант на стартов дек - Intro Pack, който предлага 40 карти, вкл. 2 реъра, единия от които блестящ (foil) + 1 booster pack (виж по-долу) на цена 25,90лв .

Пакетчетата с произволни карти или booster packs служат за подобряване на тестето ви. Те съдържат 15 произвлно подбрани карти, измежду които 1 rare (ако сте късметлия може в допълнение да получите още един foil rare или пък mythic) , 3 uncommons, 1 basic land card, 1 token card и останалите карти са commons. Няма как да разберете какво ще ви се падне от бустър, но на цена от 7,90 лв можете да отворите карти за 2-3$ или пък карти за 20-30$, като последните се падат с много по-малка вероятност.

Вторият начин да се сдобиете с карти за дек е по-сложен, но значително по-интересен и по-евтин. Това което трябва да направите е просто да намерите клубовете за игра на Magic и да се завъртите там по време на турнир или когато идват повечето играчи. По-опитните от тях имат буквално стотоци хиляди излишни карти, с които съгласни да се разделят срещу минимална парична компенсация. Така срещу парите си можета да получите много повече карти, отколкото ако отваряте бустъри или си купувате стартови декове. Проблемите са два. Първият е да накарате въпросните играчи да да изровят картите които ви интересуват от кашоните, където са ги складирали и да ви ги донесат. Вторият проблем е, че ако държите на качество и сила на картите може да останете разочаровани. Не всеки е склонен да се раздели с ценните си карти срещу пари и ако искате да си намерите точно определена карта, в крайна сметка пак ще трябва да прибегнете до стартови декове, бустъри или сайтове за карти. Ако обаче просто искате да разцъкате с някакъв дек докато се ореантирате в правилата, стратегиите, силата на картите и същевременно да се забвалявате, то това е идеялният вариант за вас.

3.Какви турнири се провеждат и как да се включа в тях?

Най-често провежданите турнири в родните клубове са така наречените Friday Night Magic (FNM), където можете да се включите напъно безплатно и да изпробвате дека си. Започнете с тях. Те ще ви дадат нужния опит и самочувствие в играта и там ще научите всички въпроси, които са ви останали около правилата. Форматът обикновено е standard (за форматите следващата седмица). Самите рундове се провеждат по Швейцарската система (т.е. Не те елеминират директно след загуба, а играеш определен брой кръгове. Победителят се определя чрез крайното класиране). На всичкото отгоре на FNM-тата има и награди под формата на 4 лъскави промоционални карти, които се раздават на първия, втория и на 2-ма случайни участници. Така вероятността да си тръгнете с някой игруем комън или ънкомън, дори и да не спечелите самия турнир, винаги присъства.

Следващите по посещаемост турнири са Prerelease на новите издания. Първо - какво представляват тези нови издания? На известен период от време (обикновено 4 пъти в годината) излиза ново издание на Magic (наречено set). То добавя над 100 нови карти към играта, по-силните от които са доста търсени в селдващите месеци. Причината е, че самото издание се пуска в продажба 1-2 седмици след представянето и съответния си Prerelease турнир.

Таксата за участие на тези турнири е стойността на 5 или 6 бустъра (40 или 48лв), които получавате заедно с една лъскава промо mythic карта. Всеки играч разпечатва бустърите си и с отворените от тях карти, сглобява на място най-добрия дек който успее. (basic земите се добавят отделно). Минималният (и препоръчителен) брой на карите в дека е 40. След което се играе по Швейцарската система и първите 4 или 8 човека в класирането се борят за разпределяне на наградния фонд, който най-често са още бустъри, различни продукти и фланелка с логото на изданието. Всичко това е страшно забавно и интерсно, така че ако сте решили да похарчите малко пари за Magic, отварят ви се бустъри, искате да сложите ръцете си първи върху новите карти или просто искате да спечелите малко карти, не се колебайте да се включите.

Другият най-разпространен формат на игра се нарича Booster Draft. При него 8 човека сядат на една маса. Всеки от тях получава по 3 бустера. Всеки отваря първия бустер пред себе си, разглежда картите вътре и си избира една от тях (най-силната според него). Останалите карти подава на съседа си от ляво и съответно получава картите които съседа му от дясно вече е разгледал. Този процес се повтаря докато всички карти в първите бустъри бъдат взети от играчите на масата. Следва отваряне на вторите бустъри и завъртането има в обратен ред (подава се на дясно). При третия бустър редът отново се сменя (подава се наляво). Целта на цялото това избиране и завъртане е в последствие да съумеете да сглобите тесте от минимум 40 карти (около 17 земи и 23 от най-добрите карти които си взел от бустърите) Сле което играеш с това тесте срещу човека стоял срещу теб на масата. (първият играе срещу осмия, седмият – срщу втория и т. н.) Турнирът отново се провежда на кръгове по Швейцарската система.

4.Карите са хиляди: Има ли някакви ограничения?

Има и те се наричат формати на игра. Това означава, че не можеш да играеш всички карти навсякъде. Официалните формати за игра са: block constructed, standard, extended, vintage, legacy…

Най-играният от тях е Standard или наричан още Type 2 (T2). В него се включват всички карти от последните 2 големи издания с техните 3-4 по-малки допълнения + последното остновно издание (core set). Казано на по-прост език, в standard се играе с последните 7 издания, които имат различни символи в дясно под картинката на картата.

Голямото издание излиза всяка есен (Септември, Октомври), няколко месеца по-късно (Януари, Февруари) излиза негово по-малко допълнение, а след още няколко месеца (Април,Май)- второ допълнение. Голямото изадание замества това, излязло есента преди 2 години заедно с неговите допълнения и те престават да бъдат в standard за сметка на новото. Какво става с по-старите издания обаче? Картите от тях могат да се играят в останалите по-разширени формати като:

- extended (T1,X), което включва изданията от последните 6 години;

- vintage (T1)- всички карти издавани някога, с изключение на някой забранении и някой ограничени* карти;

- legacy (Т1,5)- всички карти издавани някога, с изключение на някой забранени карти.

- Block Constructed - формат, в който се играе само с картите на едно голямо издание и прилежащите му малки издания.

Освен тези турнирни формати, има много други които са основно за забавление и креативност:

- Highlander – разрешава се само по 1 копие от всяка карта в дека ви, с изключение на basic земите. Дековете трябва да са не по-малко от 100 карти и без сайдборд.

- Elder Dragon Highlander – подобен е на Highlander (100 карти дек с по 1 бройка от всяка), но към дека си трябва да имате едно легендарно същество, което да стои отделено извън играта. Това е вашият генерал, който можете да изиграете по всяко време. Като умре обаче, той не отива в гробището, а пак го вадите извън играта. Всяко негово ново преиграване ви струва с 2 мана повече. В дека си можете да имате карти само от цвета на генерала си.

- Prismatic – декът ви трябва да е няй-малко 250 карти и да съдържа поне 20 бели, 20 сини, 20 черни, 20 червени и 20 зелени карти. Двуцветните се броят като карта от един от петте цвата, не карто карта от два или три.

- Pauper – всички карти в дека ви трябва да са били издавани някога като common карти.

Много хора се притесняват от факта, че любимите им карти, тези с които са започнали да играят Magic, рано или късно ще излязат от standard и вече няма да могат да ги играят по турнири. Според мен, това не би трябвало да ви тревожи толкова – 2 години са предостатъчни за игра с едни и същи издания, за да могат да ви омръзнат и да поискате нещо ново. Разнообразието е основното предимство в играта и въпреки финансовия аспект, всеки би трябвало да може веднъж в годината да отдели малко средства, за да обнови дека си. Дори и да не е така, старите и популярни карти доста често биват преиздавани и се завръщат триумфално в standad. Останалите формати също са възможност да играеш със старите си декове, а забавлявайки се с приятели в извънтурнирна обстановка едва ли има значение какви точно издания ползваш.

*Ограничени карти (Restricted Cards): От тях е позволено да имаш по 1 бройка в дека си (за разлика от обичайните 4 бройки).
Последна промяна hell _spawn на Нед Юли 19, 2009 1:04 am, променена общо 2 пъти
www.wizards.com написа:192 Enev™, Peter [BGR] 27 47.4575%
193 Budde, Kai [DEU] 27 47.3457%
Аватар
hell _spawn
Don Peshone, Italia :)
 
Мнения: 929
Регистриран на: Сря Яну 21, 2009 2:15 pm
Местоположение: Варна

Re: Основите на Trading Card Games и Magic the Gathering

Мнениеот Mage на Пон Юли 13, 2009 2:05 pm

Само за шведска система не бях чувал :)

Името е швейцарска система, и идва от турнир игран в Цюрих преди стотина години. Повече инфо:

http://en.wikipedia.org/wiki/Swiss_system_tournament
Последна промяна Mage на Пон Юли 13, 2009 6:12 pm, променена общо 1 път
Enough!
Аватар
Mage
Battlemage
 
Мнения: 460
Регистриран на: Вто Яну 20, 2009 11:20 pm
Местоположение: Mage's Tower

Re: Основите на Trading Card Games и Magic the Gathering

Мнениеот hell _spawn на Пон Юли 13, 2009 5:19 pm

Мерси за забележката, ще бъде оправено. ;)
www.wizards.com написа:192 Enev™, Peter [BGR] 27 47.4575%
193 Budde, Kai [DEU] 27 47.3457%
Аватар
hell _spawn
Don Peshone, Italia :)
 
Мнения: 929
Регистриран на: Сря Яну 21, 2009 2:15 pm
Местоположение: Варна


Назад към Правилата на играта

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта